I Fjends Kunstforening har vi valgt at kalde Forårsudstillingen for en åben censureret udstilling, da den er åben for alle uanset niveau. Alle tilmeldte værker bliver bedømt af censorerne og alle værker udstilles på Forårsudstillingen. Så kan publikum sammenligne resultatet af censureringen og få sig en snak om censorernes valg. Alle udstillere får mulighed for at få individuel vejledning af udstillingens censorer på udstillingen lørdag eftermiddag. Publikum er velkommen til at lytte med. Da udstillingen også er censureret, så er den både en åben og en censureret udstilling. På udstillingen tildeler censorerne et lille blåt mærke til de værker, som efter deres mening hører til udstillingens bedre. Der er tale om et positivt tilvalg og ikke et fravalg af de øvrige værker.

Censurering:

At en kunstudstilling er censureret betyder, at en eller flere "censorer" på baggrund af deres viden og erfaring indenfor forskellige kunstrelaterede områder, har taget stilling til, hvilke værker, der efter deres mening har kvaliteterne til at blive udstillet eller på anden måde fremhævet.

Nogle steder foregår det sådan, at kunstnerne i forbindelse med en censureret udstilling afleverer deres værker til censorernes bedømmelse og et par dage senere kan de så hente, om ikke alle, så måske de fleste af deres værker hjem igen. Uden, at værkerne er blevet set af andre end censorerne og måske nogle få hjælpere. Kun de værker censorerne har udvalgt, bliver vist på udstillingen.

Andre steder foregår censureringen åbent, således at kunstnerne selv og andre interesserede er velkommen til at overvære censureringen. Censureringen resulterer i en udstilling, bestående af de værker, censorerne har udvalgt. Udstillingen kaldes en "åben censureret udstilling". Man kunne måske også lægge vægten et andet sted og kalde en sådan udstilling for en åbent censureret udstilling. De værker, som ikke bliver udvalgt til udstillingen, kan kunstnerne så hente hjem igen uden, at de er bliver set af publikum på udstillingen.

Sådan er der forskellige måder at arrangere censurering og udstillinger på. Hver især med deres styrke og kvaliteter.