Fjends Kunstforenings historie

Ulrik Wilbek holder åbningstalen ved Forårsudstillingen 2018

Forårsudstillingen 2018

Fjends Kunstforening blev stiftet i 1980 af Jørgen Sørensen, Sjørup. I en annonce i Fjends Herreds folkeblad efterlyste han folk med interesse for kunst og musik til at danne en forening.

Foreningen blev grundlagt på Stoholm Kro med bestyrelse og vedtægter den 10. november 1980. Foreningens navn blev Fjends Kunst- og Musikforening. Foreningens mål var primært at fremme interessen for kunst og musik.

I marts 1981 blev den første ”Amatørkunstnernes Forårsudstilling” afholdt på Mønsted skole.
Allerede dengang var konceptet en censurering, hvor censorerne var villige til at give hver enkelt udstiller vejledning og bedømmelse af de udstillede værker.

Forårsudstillingen var tænkt som amatørkunstnernes mulighed for en gang om året at kunne vise deres værker frem for et bredere publikum og møde andre kunstinteresserede, som de kunne udveksle erfaringer med.

Fra 1988 til 2007, hvor Lotte Bø takkede af efter 21 år som formand, blev der afholdt Amatørkunstnernes Forårsudstilling på Stoholm skole.

Gennem alle årene er antallet af udstillere vokset og i de sidste år på Stoholm skole måtte der indføres lodtrækning om pladserne. I 2009 blev udstillingen derfor flyttet til Stoholm Fritids- og Kulturcenter.

De følgende år blev der investeret i 124 spanske vægge samt kroge, snore og galleriskinner.

I 2023 udstillede 136 kunstnere fra hele landet 731 værker på Forårsudstillingen. Den store tilstrømning af udstillere og værker betød, at foreningens reserver af ældre spanske vægge, efter mange år i depot, måtte tages i brug. Det var også året, hvor en lang række nye tiltag blev afprøvet. Blandt andet var der et indslag med tango samt Street Characters. Backstage blev der afviklet flere omgange med croquis hen over weekenden. I Kunstcaféen var der workshop, foredrag, bogpræsentation, Blækmager Tatoo, musik.... Fjends Fotoklub havde deres egen udstilling sammen med Mogenstrup Fotomuseum. Mere her:

Undervejs har foreningen skiftet navn til Fjends Kunstforening og den årlige udstilling kaldes efter 2019 for Forårsudstillingen. Udstillingen er åben for alle og en oplagt mulighed for førstegangsudstillere og ikke mindst amatørkunstnere.

Omtale i Skive Folkeblad d. 23 marts 1981

Omtale i Skive Folkeblad af den første Forårsudstilling d. 23 marts 1981 (klik på billedet for at forstørre)

Censureringen på udstillingen, hvor seks censorer tildeler ”blå mærker” til de værker, som efter deres mening hører til udstillingens bedre, tiltrækker kunstnere fra hele landet samt enkelte fra udlandet. I forbindelse med udstillingen kan de udstillende kunstnere få råd og vejledning individuelt hos censorerne efter censureringen. Publikum er velkommen til at lytte med.

Fjends Kunstforening har altid klaret sig uden nogen former for offentlige tilskud.

Medlemskab

Vedtægter

Billedet viser et værk på Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2011 udført af René Henriksen, Laanum

René Henriksen, Laanum * Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2011

Stoholm Vandrerhjem - overnatning
Pusterum for forpustede udstillere.....
Spillebulen - hvis ellers tiden tillader det
Rasteplads for trætte udstillere
Lyst og luftigt
Højt til loftet
Et smukt voliere for Forårsudstillingens trækfugle
Det nødvendige rum på alle værelserne
En mulighed for dem, der kommer langvejs fra
Hovedbygningen, hvor Forårsudstillingen afholdes

Blogs med oversigt over links

Blog med oversigt over links til medlemmernes hjemmesider

Blog med oversigt over links til andre kunstforeningers hjemmesider

Find vore medlemmers samt andre kunstforeningers hjemmesider ved hjælp af søgefunktionen øverst på siden.

Lokalt

Viborg Kommune - om Stoholm    FjendsNET - dit lokale bynet   Flagermuseland.dk    Daugbjerg Kalkgruber    Mønsted Kalkgruber   Daugbjerg Minilandsby og Gl. Vandmølle    Stoholm Borgerforening    Æ Fjandboarkiv