Kunst er at turde gøre det

En artikel om kunst og amatørkunstnere

Foto, der viser Bo Gorzelak Pedersen. Han er er kunstkritiker og skriver blandt andet for ”Kunstavisen” og for det internationale tidsskrift ”Art North”. Han har udgivet bogen ”How To Begin and Other Essays On Art”, som kan købes via Amazon.

Bo Gorzelak Pedersen

Per Kirkeby sagde engang, at den eneste forskel, der er på en, der er kunstner, og en, der ikke er kunstner, er, at kunstneren rent faktisk gør det. Det vil sige: en kunstner er sådan en, der laver sådan noget, som vi kalder kunst - og omvendt: hvis man laver sådan noget, som vi kalder kunst, så er man kunstner. Deraf følger også, at amatørkunstnere er fuldstændig lige så meget kunstnere som alle andre kunstnere, for så vidt som de altså ikke bare snakker om det, men gør det, maler, tegner, laver skulpturer og så videre. Den eneste forskel er, at amatører gør det af kærlighed. Det ligger ligesom i ordet, for udtrykket 'amatør' kommer af det latinske 'amare', som betyder 'at elske'. En amatørkunstner er en kunstner, der laver kunst, fordi han eller hun elsker at gøre det. Det er dér kunsten kommer fra, fra lysten, og indenfor kunstens verden kan man derfor ikke være noget finere end en amatør. En kunst-elsker. Det er lige præcis det, ordet amatørkunstner betyder.

Den store udfordring ved at være en professionel kunstner er, at man konstant arbejder under et forventningspres. Udfordringen ved at være en amatørkunstner er omvendt, at der næsten ikke er nogen forventninger overhovedet. Lad os være helt ærlige: der er faktisk frustrerende få forventninger, for der er ikke mange, der interesserer sig for, hvad man laver. Man står ret alene med det, og jeg har desværre ingen trøstende ord at tilbyde. Det er vilkårene, tror jeg, og det er lysten til alligevel at gøre det, der skal få en til at fortsætte. Kærligheden til kunsten.

En anden og måske endnu større udfordring er, at eftersom ingen forventer noget særligt eller noget bestemt, så er man som amatørkunstner fuldstændig fri til at lave hvad som helst. Det lyder måske som en helt igennem positiv ting, men det er det ikke—og af to grunde. For det første fordi det er meget nemmere at lave kunst, hvis der er regler eller kriterier, man skal følge, og som amatørkunstner er man nødt til at opfinde dem selv. Man er nødt til at have modet til at beslutte sig for noget.

Og for det andet: man er i det hele taget nødt til at være modig. Når man kan lave hvad som helst kommer det, man ender med at lave, uundgåeligt også til at bære vidnesbyrd om, hvor modig eller hvor frygtsom man var. Det har sin egen, simple logik. At du kan lave hvad som helst betyder jo også, at du ikke har noget at være bange for. Du kan bare give lods uden frygt. Og hvis dit endelige værk virker tilbageholdende eller umodigt, så bliver det derfor ekstra tydeligt, for det er klart, at den eneste, der har holdt dig tilbage er dig selv. Kunstneren. Så din totale frihed som kunstner stiller ekstra krav om, at du tør. Det handler ikke nødvendigvis om at lave noget vildt eller om at bruge skrappere farver. Det handler om at have en vilje til og et mod til at give form og til at gøre ting færdige. Ikke pæne, men færdige. Og det er en udfordring, for det kan være svært at overvinde sig selv og give sig selv lov.

En amatørkunstner er en kunstner, der elsker at lave kunst - og som har den totale frihed til at lave, hvad han eller hun har lyst til. Den eneste begrænsning en amatørkunstner har er sig selv. I kampen med kunsten og i kampen for at færdiggøre et værk undgår man ikke at støde ind i sig selv og tage livtag med sig selv, i hvert fald ikke hvis man er seriøs. Kunst handler ikke om teknik. Sådan noget er bare en slags party tricks. Kunst handler først og fremmest om at have modet og at gøre det. Det er, som Kirkeby sagde, den eneste rigtige definition på en kunstner. Spørgsmålet om god og dårlig kunst interesserer mig ikke så meget, ikke nær så meget som spørgsmålet om seriøsitet. Den væsentlige skillelinje mellem kunstnere går ikke mellem gode kunstnere og dårlige kunstnere. Den går mellem kunstnere, der bliver ved med at prøve, fordi det er vigtigt for dem, og kunstnere, der bare giver op.

Til alle jer, der har værker med på udstillingen, og som gør det: bliv ved!

Bo Gorzelak Pedersen

Bo Gorzelak Pedersen (f. 1971) er uddannet idéhistoriker og arbejder som forfatter digter, kunstner og kunstkritiker, censor ved kunstudstillinger.... Han skriver blandt andet for ”Kunstavisen” og for det internationale tidsskrift ”Art North”. Han har udgivet udgivet bogen ”How To Begin and Other Essays On Art” og en lang række bøger om kunst og poesi.

Sammen med multikunstneren og forfatteren Kurt Kyed udgav han i 2019 digtsamlingen "Randers og resten". Digtene handler om usikkerhed, om tab og om livets uafvendelighed. Mange af digtene har henvisninger til byen Randers.

Begge kunstnere har gennem en længere årrække været med som censorer, når Fjends Kunstforening har afholdt Forårsudstillingen.

Kunstformidlingen - Eksempler på Bo Gorzelaks malerier

Bo Gorzelaks hjemmeside:  https://bogorzelakpedersen.blogspot.com/

Blogs med oversigt over links

Blog med oversigt over links til medlemmernes hjemmesider

Blog med oversigt over links til andre kunstforeningers hjemmesider

Find vore medlemmers samt andre kunstforeningers hjemmesider ved hjælp af søgefunktionen øverst på siden.

Lokalt

Viborg Kommune - om Stoholm    FjendsNET - dit lokale bynet   Flagermuseland.dk    Daugbjerg Kalkgruber    Mønsted Kalkgruber   Daugbjerg Minilandsby og Gl. Vandmølle    Stoholm Borgerforening    Æ Fjandboarkiv