Forårsudstillingen 2019

Åben censureret udstilling

Den 9. & 10. marts 2019

Foto der viser publikum på Forårsudstillingen 2019

Den 9. & 10. marts 2019 afholdt Fjends Kunstforening i Stoholm Fritids- og Kulturcenter den 38. Amatørkunstnernes Forårsudstilling. På udstillingen præsenterede 125 amatørkunstnere fra det meste af landet i alt 633 værker. Det samme antal udstillere som sidste år og det højeste antal værker i forårsudstillingens historie. Årets udstilling var som altid både spændende og varieret. Idéen med Amatørkunstnernes Forårsudstilling er at give amatørkunstnere en mulighed for at vise deres værker frem for et bredere publikum, samt at skabe kontakter til andre med interesse for kunst. Over 800 personer besøgte udstillingen.

Billedet viser censorerne, der er ved at censurere de indsendte værker på Forårsudstillingen 2019

Foto: Censorerne - Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2019

Fra venstre: Pia Viborg, Ruth Kudsk Jørgensen, Kurt Kyed, Jonna Jeppesen og Bo Gorzelak Pedersen.

Der bliver hvert år foretaget udskiftninger i censorkorpset, for at opnå en bred og upartisk bedømmelse af værkerne. Dette års nye censorer var Pia Viborg (Skive), Kurt Kyed (Helstrup) og Jonna Jeppesen (Højslev). Censorkorpsets gengangere var Bo Gorzelak Pedesen (Randers) og Ruth Kudsk Jørgensen (Roslev). De tre nye censorer var dog ikke helt nye, idet de alle tre tidligere har været med som censorer på Amatørkunstnernes Forårsudstilling. Censorerne gør et stort og frivilligt arbejde med censureringen. Det er vi meget taknemmelige for i foreningen.

Billedet viserTilde Mønsted, der holder åbningstale på Forårsudstillingen 2019

Foto: Tilde Mønsted, kunstfaglig museumsinspektør ved Museum Salling og foredragsholder, holdt årets åbningstale.

Traditionen tro, havde vi også i år inviteret en person med tilknytning til lokalområdet og kunsten til at komme sige et par ord og erklære årets udstilling åben for publikum. I år kunne vi glæde os over, at Tilde Mønsted havde sagt ja til at holde åbningstalen.

Hun fortalte åbenhjertigt om, hvordan hun selv havde oplevet det at være med første gang som ny udstiller på forårsudstillingen for mange år siden. Hun var også inde på hvordan udstillingen skiller sig ud fra andre censurerede udstillinger. På Amatørkunstnernes Forårsudstilling bliver alle indleverede værker vist frem for publikum og censureringen sker først efter at værkerne er blevet placeret på gulve og vægge.

Tilde Mønsted arbejder til daglig ved Museum Salling som kunstfaglig museumsinspektør, og er derudover foredragsholder med en umættelig kærlighed til kunstens forunderlige verden. Hun er uddannet cand. mag. i kunsthistorie fra Aarhus Universitet. Bor i dag i Skive, men er oprindelig fra Stoholm. Mange var mødt op for at høre åbningstalen.

Jonna Jepsen, der driver Kornblomsten i Stoholm, er en fremragende dekoratør. Endnu engang havde hun indvilget i at ”beplante” årets udstilling med en af hendes dekorationer. Hendes bidrag er ofte inspireret af det, der foregår i verden omkring os. Selv om Jonna ikke deltager som udstiller, har censorerne flere gange valgt at give hendes udsmykning et anerkendende et blåt mærke.

Fotoet viser lederen af Stoholm kirkes kor, Rita Rozko og Susanne Klausen, der underholder søndag eftermiddag med lettere klassiske musikstykker for klaver og fløjte.

Foto: Susanne Klausen (tv) og Rita Rozko (th) spiller ved Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2019

Som et ekstra krydderi til udstillingen underholdt organist og leder af Stoholm kirkes kor, Rita Rozko og Susanne Klausen søndag eftermiddag med lettere klassiske musikstykker for klaver og fløjte. Susanne Klausen er kandidat i fløjte fra Vestjysk Musikonservatorium. De spiller begge i "Trio Amore" og Susanne spiller desuden i "De tre fløjter".

Amatørkunstnernes Forårsudstilling 2019 var en stor og god oplevelse for os, der sidder med bestyrelsesarbejdet. Tak til alle jer medlemmer, for hjælpsomheden og de mange positive tilkendegivelser I gav os med på vejen. Tak til jer udstillere for lån af jeres skønne og fantasifulde værker. Ingen bestyrelse er bedre end den opbakning medlemmerne kommer med. Det er det brændstof, som driver værket. Hjælpsomhed og engagement er det, der år efter år gør Amatørkunstnernes Forårsudstilling noget særligt.

Overnatning i forbindelse med Forårsudstillingen

Billedet viser indgangspartiet ved Stoholm Vandrerhjem

Viborg Kommune - om Stoholm    FjendsNET - dit lokale bynet   Flagermuseland.dk    Daugbjerg Kalkgruber    Mønsted Kalkgruber   Daugbjerg Minilandsby og Gl. Vandmølle    Stoholm Borgerforening    Æ Fjandboarkiv    Stoholm Fritids- og Kulturcenter